چکیده خطبه های نماز جمعه شهرستان آران و بیدگل /28 دی 1397

چکیده خطبه های نماز جمعه شهرستان آران و بیدگل /28 دی 1397

آیت الله «سید محمد موسوی» در خطبه های این هفته نماز جمعه آران و بیدگل با تسلیت ایام سالروز شهادت حضرت زهرا(س) گفت: حضرت فاطمه(س) شخصیتی است که پیامبر (ص) در مورد ایشان خطاب به سلمان...

مسئول بسیج اساتید حوزه علمیه کاشان: روحانیت پیام های حماسه ۹ دی را تبیین کند

مسئول بسیج اساتید حوزه علمیه کاشان: روحانیت پیام های حماسه ۹ دی را تبیین کند

حجت الاسلام مهدی بصیرتی با بیان اینکه دشمن هنوز دست از دشمنی انقلاب و نظام برنداشته، گفت: 9 دی سال گذشته نیز دشمن تمام تلاش خود را به منظور به چالش کشیدن نظام اسلامی در بستر نارضایتی...

نشست علمی «آینده حوزه علمیه مبتنی بر نظریه مدرسه اقامه»

نشست علمی «آینده حوزه علمیه مبتنی بر نظریه مدرسه اقامه»

حجت الاسلام علی کشوری، امروز در نشست علمی «آینده حوزه علمیه مبتنی بر نظریه مدرسه اقامه» در مدرسه علمیه آیت الله ابوتراب امامی کاشانی، در جمع مدیران و معاونین پژوهشی مدارس علمیه شهرستان...

کارگاه روش مطالعه و مباحثه موثر تر جهت طلاب پایه ۱تا۵با حضور استاد فرجی مدیر مرکز مدیریت منطقه کاشان/حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل / آذر 97

کارگاه روش مطالعه و مباحثه موثر تر جهت طلاب پایه ۱تا۵با حضور استاد فرجی مدیر مرکز مدیریت منطقه کاشان/حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل / آذر 97

در تاریخ ۹۷/۹/۱۸کارگاه روش مطالعه و مباحثه موثر تر جهت طلاب پایه ۱تا۵با حضور استاد فرجی مدیر مرکز مدیریت منطقه کاشان برگزار گردید که بعد از تلاوت قرآن کریم توسط طلبه پایه اول آقای...

چکیده خطبه های نماز جمعه شهرستان آران و بیدگل /16 آذر 1397

چکیده خطبه های نماز جمعه شهرستان آران و بیدگل /16 آذر 1397

امام جمعه آران و بیدگل در جمع نمازگزاران با اشاره به برخی از مشکلات اقتصادی وفرهنگی کشور گفت: نگاه سیاسی افراطی و بی توجهی به برنامه های فرهنگی متناسب با هنجارها و ارزش های انقلابی موجب...

سومین جلسه طلاب متاهل با موضوع همسرداری/حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل/آذر 97/دانلود صوت به همراه پاور پوینت / استاد ربانی

سومین جلسه طلاب متاهل با موضوع همسرداری/حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل/آذر 97/دانلود صوت به همراه پاور پوینت / استاد ربانی

دانلود صوت جلسه سوم متاهلین حوزه علیمه المهدی (عج) بیدگل / استاد ربانی دانلود پاورپوینت جلسه

حجت‌الاسلام سید حسن حسینی، در کارگاه آموزشی مدیران و اساتید مدارس علمیه کاشان ، آران و بیدگل ، نطنز و نراق

حجت‌الاسلام سید حسن حسینی، در کارگاه آموزشی مدیران و اساتید مدارس علمیه کاشان ، آران و بیدگل ، نطنز و نراق

حجت‌الاسلام سید حسن حسینی، در کارگاه آموزشی مدیران و اساتید مدارس علمیه کاشان که در مدرسه علمیه آیت‌الله یثربی (ره) برگزار شد، برنامه جامع تربیتی را یکی از مهم‌ترین اهداف معاونت تهذیب...

  • چکیده خطبه های نماز جمعه شهرستان آران و بیدگل /28 دی 1397
  • گزارش تصویری از اردوی زیارتی مشهد مقدس دی ماه 01/97
  • حدیث روز 350
  • مسئول بسیج اساتید حوزه علمیه کاشان: روحانیت پیام های حماسه ۹ دی را تبیین کند
  • نشست علمی «آینده حوزه علمیه مبتنی بر نظریه مدرسه اقامه»
  • کارگاه روش مطالعه و مباحثه موثر تر جهت طلاب پایه ۱تا۵با حضور استاد فرجی مدیر مرکز مدیریت منطقه کاشان/حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل / آذر 97
  • چکیده خطبه های نماز جمعه شهرستان آران و بیدگل /16 آذر 1397
  • سومین جلسه طلاب متاهل با موضوع همسرداری/حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل/آذر 97/دانلود صوت به همراه پاور پوینت / استاد ربانی
  • اولین جلسه همسران طلاب متاهل ، کارکنان و اساتید حوزه علمیه المهدی(عج) بیدگل/آذر 97
  • مراسم جشن میلاد با سعادت پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) و معمم شدن طلاب حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل/آذر 97
  • حضور مدیریت محترم ، اساتید ، طلاب و کارکنان حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل در همایش اقتدار بسیج/آذر 97
  • حجت‌الاسلام سید حسن حسینی، در کارگاه آموزشی مدیران و اساتید مدارس علمیه کاشان ، آران و بیدگل ، نطنز و نراق

درس اخلاق / آیةالله‌ شیخ محمدتقی آملی‌ قدس‌سره آیةالله‌ شیخ محمدتقی آملی‌ قدس‌سره / قرب الهی در گرو تحول عبد

محبت حق نسبت به عبد، عبارت از رفع حجاب از عبد است تا برسد به جایی که مشاهده کند حق را به رؤیت قلبی. در این‌باره روایات و ادعیه بسیار است مبنی بر این‌که، حق جل‌جلاله منزه از آن است که به چشم سر دیده شود، لکن به چشم بصیرت و چشم دل‌ دیده می‌شود. زمانی که چنین حالتی برای عبد حاصل شود، پس رفع حجاب شده است از عبد. چنین حالت و صفت همان محبت ورزیدن حق نسبت به عبد است. چنان‌چه حضرت خاتم‌النبیین‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در مقام قرب به جایی رسید که جبرئیل‌ علیه‌السلام عملاً‌ واماند و گفت: «لو دنوت أنملة لاحترقت»؛ یعنی اگر به اندازه سر انگشتی نزدیک‌تر شود هر آینه می‌سوزم.

راه دادن حق، عبد را به مقام قربش به دو قسم متصور است. اگر بخواهیم در مخلوق مثال بیاوریم آن است که بگوییم گاهی پادشاه بعضی از رعایا را در بارگاه خویش راه می‌دهد از آن جهت که به آن‌ها احتیاج دارد. مانند پیش‌خدمت، رئیس‌الوزرا و گاهی دعوت از سر حاجت نیست بلکه صرفاً برای آن است که می‌خواهد وزرا مشرف به بارگاه و دیدار پادشاه بشوند. در این تشرف، نعمتی به شاه نمی‌رسد و هر چه می‌رسد به دیگران می‌رسد. اینک می‌گوییم محبت حق این است که بنده را در بساط خود اعظام و اکرام می‌کند. قرب دو نفری که یکی در قم و دیگری در کربلا هستند، گاهی به آن است که به سوی یکدیگر حرکت نمایند تا در بین راه همدیگر را ملاقات کرده و به هم نزدیک شوند که در این‌صورت رفع بُعد به فعل هر دو نفر انجام پذیرفت ولی گاهی این‌طور نیست بلکه یکی از این دو نفر در جای خود ثابت است و دیگری حرکت می‌نماید و خود را به او می‌رساند.

اینک می‌گوییم که قرب در محضر خداوند از این قسم است که حق جل جلاله لایتبدل و لا یتغیر است که تحول و تغیری در ذات مقدسش نمی‌باشد، بلکه در درون عبد، تحول پیدا می‌شود و بدین‌سان بنده نزدیک به حق می‌شود.

از جهتی هم قرب بنده به حق قرب مکانی نیست بلکه مثل قرب شاگرد نسبت به استاد است. پس بنده در حرکت و سیر معنوی‌اش به آن اندازه می‌رود که لیاقت و استعدادش اقتضا دارد نه این‌که بتواند خود را به صفات غیرمتناهی حق برساند. اسم چنین صفتی را محبت خدا می‌نامند.

پس تقرب در حقیقت اتصاف بنده است به صفات ملکوتی و روحانی که فرموده‌اند: «تخلقوا باخلاق الله و اتصفوا بصفات الله» و اگر عبد بخواهد به مقام قرب برسد، در مرحله اول باید تجنب از صفات رذیله و حیوانی نماید و تهذیب کند روح خویش را از اخلاق ناپاک و سپس متخلق سازد خود را به مکارم اخلاق. این همان قرب صفتی است.

▪ علائم محبت الهی

در محبت حق نسبت به عبد آثار و علائمی موجود است. اول از علاماتش این است که پیغمبر اکرم‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «إذا أحبّ الله عبداً إبتلاه و إذا أحبّه الحبّ البالغ افتناه»؛ یعنی هر وقت خداوند بنده‌اش را دوست بدارد، او را به بلاهایی مبتلا می‌کند و چون محبتش را شدت ببخشد، او را افتنا می‌کند. از حضرت پرسیدند که افتنا یعنی چه؟ فرمود: یعنی آن‌که برای او چیزی غیر از خدا باقی نمی‌گذارد و امیدش را از همه طرف قطع می‌نماید تا به چیزی غیر از خدا توجه نداشته باشد.

دیگر از علائم محبت حق نسبت به بنده‌اش آن است که بین او و ماسوایش پرده می‌افکند تا توجه‌اش به حق باشد. به عبارتی او را از هرچه غیر خداوند است، وحشت می‌دهد و دور می‌کند. سوم از علامات آن است که در روایت دارد: «إذا أحبّ الله عبداً جعل له واعظاً من نفسه»؛ یعنی چون خداوند دوست داشته باشد بنده‌اش را واعظ خودش قرار می‌دهد تا همواره از قلب سلیم خودش دستور بگیرد و عمل کند. چنان‌چه پیامبر اکرم‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «إذا اراد الله بعبد خیراً بصّره بعیوب نفسه»؛ یعنی چون خداوند به بنده‌اش اراده خیر نماید، او را بینا و بصیر می‌گرداند به عیب‌های نفس خودش که همواره قصور خود را ادراک نموده در صدد تهذیب اخلاق برآید.

از علامات دیگر که اخص العلامات و اظهر العلامات می‌باشد، آن است که مسئله محبت طرفینی است و اگر می‌خواهیم بدانیم که آیا حق نسبت به ما محبت دارد، باید ببینیم که ما نسبت به حق آیا محبت داریم و این خود یگانه نشانه و علامتی است بین عاشق و معشوق و میزان صحیحی برای سنجش محبت است.

منبع: درس‌های اخلاق آیةالله شیخ محمدتقی آملی‌ قدس‌سره / تهیه و تنظیم: علی‌اکبر بخشی

حوزه علمیه المهدی(عج) : شهرستان آران و بیدگل ، سه راه معین آباد ، خیابان سلیمان صباحی ، خیابان مختص آباد   |   تلفن : ۵۴۷۲۷۲۷۸-۰۳۱   |   فکس : ۵۴۷۲۱۹۸۰   |   کدپستی : ۸۷۴۱۷۴۶۵۵۵   |   almahde@mailfa.org