چکیده خطبه های نماز جمعه شهرستان آران و بیدگل /28 دی 1397

چکیده خطبه های نماز جمعه شهرستان آران و بیدگل /28 دی 1397

آیت الله «سید محمد موسوی» در خطبه های این هفته نماز جمعه آران و بیدگل با تسلیت ایام سالروز شهادت حضرت زهرا(س) گفت: حضرت فاطمه(س) شخصیتی است که پیامبر (ص) در مورد ایشان خطاب به سلمان...

مسئول بسیج اساتید حوزه علمیه کاشان: روحانیت پیام های حماسه ۹ دی را تبیین کند

مسئول بسیج اساتید حوزه علمیه کاشان: روحانیت پیام های حماسه ۹ دی را تبیین کند

حجت الاسلام مهدی بصیرتی با بیان اینکه دشمن هنوز دست از دشمنی انقلاب و نظام برنداشته، گفت: 9 دی سال گذشته نیز دشمن تمام تلاش خود را به منظور به چالش کشیدن نظام اسلامی در بستر نارضایتی...

نشست علمی «آینده حوزه علمیه مبتنی بر نظریه مدرسه اقامه»

نشست علمی «آینده حوزه علمیه مبتنی بر نظریه مدرسه اقامه»

حجت الاسلام علی کشوری، امروز در نشست علمی «آینده حوزه علمیه مبتنی بر نظریه مدرسه اقامه» در مدرسه علمیه آیت الله ابوتراب امامی کاشانی، در جمع مدیران و معاونین پژوهشی مدارس علمیه شهرستان...

کارگاه روش مطالعه و مباحثه موثر تر جهت طلاب پایه ۱تا۵با حضور استاد فرجی مدیر مرکز مدیریت منطقه کاشان/حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل / آذر 97

کارگاه روش مطالعه و مباحثه موثر تر جهت طلاب پایه ۱تا۵با حضور استاد فرجی مدیر مرکز مدیریت منطقه کاشان/حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل / آذر 97

در تاریخ ۹۷/۹/۱۸کارگاه روش مطالعه و مباحثه موثر تر جهت طلاب پایه ۱تا۵با حضور استاد فرجی مدیر مرکز مدیریت منطقه کاشان برگزار گردید که بعد از تلاوت قرآن کریم توسط طلبه پایه اول آقای...

چکیده خطبه های نماز جمعه شهرستان آران و بیدگل /16 آذر 1397

چکیده خطبه های نماز جمعه شهرستان آران و بیدگل /16 آذر 1397

امام جمعه آران و بیدگل در جمع نمازگزاران با اشاره به برخی از مشکلات اقتصادی وفرهنگی کشور گفت: نگاه سیاسی افراطی و بی توجهی به برنامه های فرهنگی متناسب با هنجارها و ارزش های انقلابی موجب...

سومین جلسه طلاب متاهل با موضوع همسرداری/حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل/آذر 97/دانلود صوت به همراه پاور پوینت / استاد ربانی

سومین جلسه طلاب متاهل با موضوع همسرداری/حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل/آذر 97/دانلود صوت به همراه پاور پوینت / استاد ربانی

دانلود صوت جلسه سوم متاهلین حوزه علیمه المهدی (عج) بیدگل / استاد ربانی دانلود پاورپوینت جلسه

حجت‌الاسلام سید حسن حسینی، در کارگاه آموزشی مدیران و اساتید مدارس علمیه کاشان ، آران و بیدگل ، نطنز و نراق

حجت‌الاسلام سید حسن حسینی، در کارگاه آموزشی مدیران و اساتید مدارس علمیه کاشان ، آران و بیدگل ، نطنز و نراق

حجت‌الاسلام سید حسن حسینی، در کارگاه آموزشی مدیران و اساتید مدارس علمیه کاشان که در مدرسه علمیه آیت‌الله یثربی (ره) برگزار شد، برنامه جامع تربیتی را یکی از مهم‌ترین اهداف معاونت تهذیب...

  • چکیده خطبه های نماز جمعه شهرستان آران و بیدگل /28 دی 1397
  • گزارش تصویری از اردوی زیارتی مشهد مقدس دی ماه 01/97
  • حدیث روز 350
  • مسئول بسیج اساتید حوزه علمیه کاشان: روحانیت پیام های حماسه ۹ دی را تبیین کند
  • نشست علمی «آینده حوزه علمیه مبتنی بر نظریه مدرسه اقامه»
  • کارگاه روش مطالعه و مباحثه موثر تر جهت طلاب پایه ۱تا۵با حضور استاد فرجی مدیر مرکز مدیریت منطقه کاشان/حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل / آذر 97
  • چکیده خطبه های نماز جمعه شهرستان آران و بیدگل /16 آذر 1397
  • سومین جلسه طلاب متاهل با موضوع همسرداری/حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل/آذر 97/دانلود صوت به همراه پاور پوینت / استاد ربانی
  • اولین جلسه همسران طلاب متاهل ، کارکنان و اساتید حوزه علمیه المهدی(عج) بیدگل/آذر 97
  • مراسم جشن میلاد با سعادت پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) و معمم شدن طلاب حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل/آذر 97
  • حضور مدیریت محترم ، اساتید ، طلاب و کارکنان حوزه علمیه المهدی (عج) بیدگل در همایش اقتدار بسیج/آذر 97
  • حجت‌الاسلام سید حسن حسینی، در کارگاه آموزشی مدیران و اساتید مدارس علمیه کاشان ، آران و بیدگل ، نطنز و نراق

درس اخلاق / حضرت آیةالله‌ شیخ محمدتقی آملی قدس‌سره / تحلم کنید تا حلیم شوید

برای جلوگیری از صفت غضب دو راه ممکن است، یکی حلم و دیگری کظم الغیظ یعنی فروخوردن غیظ و خشم.

حلم عبارت است از صفتی نفسانی و حالتی روحانی که از آن به سکونت نفس و آرامش خاطر تعبیر می‌کنند که با ورود امر ناملایمی، شخص زود از جا بدر نمی‌رود. اما کظم غیظ، عبارت از این‌که شخص، حالت سکونت و آرامش را به خود بدهد که آن تحلّم است و این امری است عارضی برخلاف حلم که فطری انسان است.

اگر کسی حلیم باشد از غضب نابجا و مذموم جلوگیری می‌کند و نمی‌گذارد چنین غضبی وارد دل شود ولی صاحب کظم غیظ از غضب وارد شده جلوگیری می‌کند. به‌عبارت دیگر حلم در شخص حلیم مانند صفت عدالت است در شخص عادل که نمی‌گذارد از او معصیت صادر شود ولی کظم در آدم کاظم حکم توبه را دارد نسبت به شخص تائب. مثال حلم مثال آب است که فطرت آن این است که همیشه به طرف سرازیری متمایل است و پایین می‌رود ولکن تحلم (کظم غیظ) مثال آبی است که به‌وسیله تلمبه یا ادوات برقی بخواهد برخلاف جریان طبیعی‌اش به سمت بالا برود. با این حساب روحی که دارای حلم است افضل است از روحی که تنها کظم غیظ دارد؛ و البته در کنترل غضب اولی آسان‌تر است از دومی. زیرا در دومی میان غضب و کظم غیظ جنگ واقع می‌شود تا کدام غالب شوند و کدام مغلوب، ولی در شخص حلیم، غضب اصلاً پیدا نمی‌شود.

پس یک مرتبه هست که روح حالت سکونت را واجد است و یک مرتبه هست که باید او را وادار به سکونت نمود و لذا با تمرین و ممارست، انسان تحولاتی پیدا می‌کند و کم کم حالت تحلم می‌رسد به حلم، جایی که حکم می‌شود. چنان‌چه رسول اکرم‌ صل‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «تعلم کنید تا عالم شوید و تحلم ورزید تا حلیم شوید.» و لذا طریق پیدایش حلم، پیش گرفتن تحلم و کظم غیظ است. بنابر مناسبت مقام و ارزش صفت حلم، به ذکر چند روایت می‌پردازیم:

حضرت امام زین‌العابدین‌ علیه‌السلام فرمود: «إنّه لیعجبنی رجل ان یدرکه حلمه عند غضبه» یعنی خوشم می‌آید از آن مردی که در هنگام هجوم غضب، حلمش مانع می‌شود. از حضرت امام جعفر صادق‌ علیه‌السلام منقول است که فرمود: «کفی بالحلم ناصراً»؛ یعنی اگر انسان فقط حلم داشته باشد می‌تواند او را در مشکلات یاری کند. هم‌چنین امام رضا‌ علیه‌السلام فرمود: «لایکون الرجل عابداً حتی یکون حلیماً»؛ یعنی مردم عابد، عبادت کننده نمی‌شود مگر این‌که حلیم باشد. از این روایات الی ما‌شاءالله زیاد است.

کظم غیط، هم صفت ممدوحی است و چون این صفت در نفس رسوخ کند، کم‌کم منتهی به حلم می‌شود. پس تحلم و کظم غیظ، منشأ حلم است کما آن‌که تعلم، منشأ علم است. تحلّم، مصدر از باب تفعّل و این باب برای تکلف آمده است یعنی با مشقت خود را به حلم وادار کردن. به‌عبارت دیگر تحلم، عبارت است از حلم عرضی و مجازی که همین حلم عرضی به حکم المجاز قنطرةالحقیقة، انسان را به‌جایی می‌رساند که حلیم بالطبع می‌شود. خداوند بندگان کاظم خود را در قرآن مدح کرده و می‌فرماید: «والکاظمین الغیظ والعافین عن الناس والله یحب‌ المحسنین»؛ چنان‌چه در بحارالانوار از رسول اکرم‌ صل‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم منقول است: «افضل الاعمال احمزها»؛ (بحارالانوار/67/207) با فضیلت‌ترین عمل‌ها، عملی است که مشقت آن بیشتر باشد، مانند سحرخیزی در شب‌های سرد زمستان و یا پیاده رفتن به عتبات عالیات، هم‌چنین در قسمت غضب جلوگیری کردن از غضب برافروخته شده، افضل است از کسی که حلیم بالفطرة باشد و قومی نزد خدا محبوب‌تر نخواهد بود مگر این‌که خداوند آن‌ها را امتحان‌شان می‌نماید به این معنا که قوه شهویه و غضبیه و عاقله را به آن‌ها می‌دهد. سپس امر می‌فرماید: در جایی که سزاوار است دفع شهوت و غضب نمایید تا این‌که ملائکه با شما مرتبط شوند.

مردم جامعه بر سه دسته‌اند: دسته‌ای شریف و مافوق من هستند و دسته‌ای مشروف‌اند یعنی مادون من‌اند و دسته‌ای هم با من مساوی‌اند؛ اما آن دسته که مافوق هستند مانند: پدر، استاد، معلم، برادر و پیرمردان و سالخوردگان، پس اگر چنان‌چه من این‌قدر صبر و تحمل نداشته باشم که در مقابل آن‌ها خشم خود را فرو نشانم پس پاداش بزرگی و حقوق آن‌ها چه می‌شود؟

و اما دسته‌ای که مادون من هستند و مرا فحش دهند و ناسزا گویند اگر چنان‌چه من پنجاه مرتبه هم جواب به ایشان دهم بدشان نمی‌آید؛ زیرا دردی ندارد، بلکه درد، برای من است که خود را با آن‌ها برابر کرده‌ام. و اما اگر طرف مقابل مثل و مساوی من باشد و از او لغزش و خطایی دیده باشم تفضّلاً از او می‌گذرم؛ زیرا شرافت و فضیلت در این است که من حکومت داشته باشم بر این‌که غیظ خود را فرو نشانم. این‌ها جملاتی از آیات و اخباری بود که در مدح کظم الغیظ وارد شده است.

حوزه علمیه المهدی(عج) : شهرستان آران و بیدگل ، سه راه معین آباد ، خیابان سلیمان صباحی ، خیابان مختص آباد   |   تلفن : ۵۴۷۲۷۲۷۸-۰۳۱   |   فکس : ۵۴۷۲۱۹۸۰   |   کدپستی : ۸۷۴۱۷۴۶۵۵۵   |   almahde@mailfa.org