وب سایت حوزه علمیه المهدی عج بیدگل
03154727278

اسخ به شبهات شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ۱

علمای شیعه نسبت به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با شبهات فراوانی مواجه شده اند ؛ زیرا از یک طرف مدعی شهادت و قتل فاطمه هستند و از طرف دیگر بیماری و وفات فاطمه را بیان داشته اند .

در خصوص بیماری و در نتیجه آن ، وفات ؛
علمای شیعه چنین نقل کرده اند :

👈 لَمّا مَرِضَتْ فاطِمَةُ علیها السلام الْمَرضَةَ الَّتِی تُوَفِّیَتْ فیِها اجْتَمَعَ الَیْها نِساءُ الْمُهاجِرینَ وَ الْانْصارِ ، یَعُدْنَها ؛ فَقُلْنَ لَها : کَیْفَ اصْبَحْتِ مِنْ عِلَّتِکِ یَابْنَةَ رَسُولِ اللهِ ؟ فَحَمِدَتِ اللهَ وَ صَلَّتْ عَلی ابِیها صلی الله علیه وآله ثُمَّ قالَتْ : اصْبَحْتُ وَاللهِ عائِفَةً لِدُنْیاکُنَّ.

👈 زمانی که فاطمه سلام الله علیها مبتلا به بیماری شد که در اثر آن بیماری از دنیا رفت، گروهی از زنان مهاجرین و انصار مجتمع شده و به دیدار دختر رسول خدا رفتند ؛

👈 پس به ایشان گفتند : ای دختر رسول خدا امروز وضعیت بیماری تان چگونه است ؟

 

آن حضرت در پاسخ حمد و سپاس خدا را بجا آورد و درود بر پدرش رسول خدا فرستاد و سپس گفت : به خدا در حالی صبح کردم که از دنیای شما بیزارم

💢 حال بالاخره فاطمه زهرا کشته شده و یا طبق اسناد به خاطر بیماری وفات پیدا کرده است ؟

👌 پاسخ کوتاه :

👈 نظر شیعه و جمعی از علمای اهل سنت این است که حضرت فاطمه سلام الله علیها به علت رفتار نامشروع اصحاب سقیفه که برای گرفتن بیعت از امیرمومنان علیه السلام و بنی هاشم به خانه فاطمه یورش برده و لطماتی به حضرت وارد کردند که فرزندش سقط گردید و بیمار شد و سرانجام به جهت همین بیماری به شهادت رسید .

👌 پاسخ تفصیلی:

👈 شیعه قبل از هر چیزی با استناد به گزارش های برخی از مورخین اهل سنت این مسئله را اثبات شده می داند ؛

💢 خلاصه ای از این گزارش ها اینگونه است:

☝ ۱ – ابوبکر گروهی را به سرکردگی عمر بن الخطاب بسوی خانه علی علیه السلام گسیل داشت و به سرکرده آنها گفت : اگر در برابر فرمانت سر فرود نیاوردند با آنان پیکار کن .

👈 عمر با شعله ای از آتش حرکت کرد تا خانه وحی و رسالت را به آتش بکشد

👈 در این گیر و دار بود که دخت فرزانه پیامبر ، فاطمه سلام الله علیها با او روبرو شد و فرمود : هان ! ای پسر خطّاب آیا آمده ای تا خانه ما را به آتش بکشی ؟

👈 عمر پاسخ داد : آری مگر اینکه همان را که امّت گردن نهاده اند بپذیرید و با خلیفه انتخابی ما دست بیعت دهید. ۱

☝۲- همچنین در تاریخ طبری و الامامه و السیاسه در همین زمینه آمده است : به خدا سوگند ، خانه را به آتش خواهم کشید مگر اینکه به منظور بیعت از خانه بیرون آیید و یا گفت : با شما هستم ! به منظور بیعت از خانه بیرون آیید یا خانه را با هر آن کس که در آن است به آتش خواهم کشید .

👈 برخی به او گفتند : دخت پیامبر صلی الله علیه و آله در آن خانه است

👈 پاسخ داد : اگر چه او باشد. ۲

☝ ۳ – گزارش کامل ابن قتیبه ذیل چگونگی بیعت علی علیه السلام می نویسد :

👈 ابوبکر درباره خودداری کنندگان از بیعت جستجو کرد و با خبر شد که عده ای از بیعت سر باز زده و نزد علی علیه السلام جمع شده اند

👈 برای پیگری علت و گرفتن بیعت عمر را مامور این مهم نمود و سوی خانه علی علیه السلام فرستاد تا برای بیعت حاضر کند

👈 عمر به در خانه آمد و آنان را ندا داد امّا آنان از آمدن و دست بیعت دادن به ابوبکر خودداری کردند

👈 اینجا بود که عمر به همراهان خویش دستور داد تا هیزم بیاورند و خود فریاد کشید به خدایی که جان عمر در کف قدرت اوست یا باید از خانه به در آیید و یا خانه و هر که در آن باشد به آتش خواهم کشید ،

👈 به او گفتند : ای ابا حفص ( عُمر) می دانی که فاطمه سلام الله علیها در این خانه است ؟

👈 پاسخ داد : گر چه او هم باشد !

💢 سرانجام آن گروهی که نزد علی علیه السلام بودند از خانه بیرون آمدند و به ناگزیر بیعت نمودند

👈 تنها علی علیه السلام در خانه ماند و فرمود : قسم یاد کرده ام که تا قرآن را جمع آوری ننمایم نه از خانه خارج شوم و نه عبا بر دوش افکنم .

💢 در این هنگام بود که دخت پیامبر صلی الله علیه و آله ، فاطمه سلام الله علیها بر آستانه درب ظاهر شد و فرمود : تاکنون گروهی را که برای رسیدن به حضور کسی آمده باشند ، بدتر و خشن تر از شما به خاطر ندارم ،
شما مردمی هستید که پیکر مطهر پیامبر را در برابر ما رها کردید و خود برای انحصار قدرت و امکانات شتافتید ، بی آنکه از صاحبان واقعی حق ، اجازه ای بگیرید و مشورت نمائید و یا حقی را برای ما به رسمیّت بشناسید و باز گردانید .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *